Το σχέδιο Καλλικράτης που κατατέθηκε… οι νέοι δήμοι της Θεσσαλονίκης


Ακόμη λιγότερους δήμους (συνολικά 325), σε σχέση με το προσχέδιο, προβλέπει τελικά το νομοσχέδιο για τον «Καλλικράτη» που κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή.

Συμφωνα με το υπουργείο Εσωτερικών, η νέα Αρχιτεκτονική του «Καλλικράτη» θεμελιώνει:

• Ισχυρούς δήμους με ουσιαστικές αρμοδιότητες για την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη

• Αιρετές περιφέρειες που σχεδιάζουν την ανάπτυξη

• Αποκεντρωμένη κρατική διοίκηση επιτελικού χαρακτήρα

Αναλυτικά, σύμφωνα με το υπουργείο, επιτυγχάνονται:

1. Συνολική ετήσια εξοικονόμηση 1.185.000.000 ευρώ από τον περιορισμό λειτουργικών δαπανών και την ορθολογική αξιοποίηση υπαρχόντων πόρων. Επιπλέον εξοικονόμηση 75.000.000 ευρώ ανά εκλογική περίοδο λόγω της σύμπτωσης με τις ευρωεκλογές. Οι δραστικές συνενώσεις επηρεάζουν το σύνολο της δομής και λειτουργίας των ΟΤΑ οδηγώντας σε σημαντική εξοικονόμηση πόρων. Για παράδειγμα, ο αριθμός των δημοτικών συμβούλων από 16.150 που είναι σήμερα περιορίζεται στους μισούς περίπου. Επίσης οι 195 θέσεις Αντινομαρχών αντικαθίστανται από τις μισές Αντιπεριφερειαρχών και οι 1.496 νομαρχιακοί σύμβουλοι αντικαθίστανται από 703 περιφερειακούς συμβούλους. Συνολικά οι περισσότερες από 50.000 θέσεις πολιτικού προσωπικού μειώνονται σε 25.000 θέσεις. Μόνο από τη μείωση αυτών των θέσεων πραγματοποιείται εξοικονόμηση της τάξης του 60%.

2. Τα 6.000 ΝΠΔΔ και επιχειρήσεις των Δήμων που υπάρχουν σήμερα περιορίζονται σε λιγότερα από 2.000 (Άρθρα 194-204). Τα περίπου 60.000 μέλη των διοικήσεων των Διοικητικών Συμβουλίων των δημοτικών επιχειρήσεων των ΟΤΑ, μειώνονται κατά 40.000 σε 20.000 μέλη Διοικητικών Συμβουλίων δημοτικών επιχειρήσεων. Δημιουργείται ένα πλαίσιο διαφανούς και ορθολογικής λειτουργίας των δημοτικών επιχειρήσεων και των ΝΠΔΔ αντίστοιχα.

3. Οι εκλογές πλέον γίνονται κάθε πέντε χρόνια μαζί με τις ευρωεκλογές, (άρθρα 9 και 114). Ετσι δίνεται περισσότερος ωφέλιμος χρόνος σε κάθε αυτοδιοικητική αρχή να εφαρμόσει τις πολιτικές της. Εκτός από τις προφανείς εξοικονομήσεις από την ταυτόχρονη διεξαγωγή των εκλογών, δημιουργούνται συνθήκες και για μεγαλύτερη συμμετοχή στις ευρωεκλογές.

4. Μεταφέρεται στην Περιφέρεια το σύνολο των αρμοδιοτήτων, που αφορούν τον αναπτυξιακό περιφερειακό προγραμματισμό. Στην αρμοδιότητα αυτή εντάσσεται, όχι μόνον η κατάρτιση και εκτέλεση των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων, αλλά και η συμμετοχή στην όλη διαδικασία, κατάρτισης και εφαρμογής του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου αναφοράς (Ε.Σ.Π.Α.) για την προγραμματική περίοδο 2007-2013. (άρθρο 186Α). Οι αυτοδιοικούμενες Περιφέρειες γίνονται το θεσμικό όχημα της πράσινης ανάπτυξης.

5. Οι Δήμοι αποκτούν αρμοδιότητες που σχετίζονται με τοπικά ζητήματα όπως η έκδοση οικοδομικών αδειών, η κοινωνική πρόνοια και επαγγελματικές άδειες. Οι πολίτες εξυπηρετούνται άμεσα για ζητήματα που αφορούν την καθημερινότητά τους.

6. Οι Περιφέρειες αποκτούν ευρύτατες αρμοδιότητες που αποκεντρώνονται από υπουργεία όπως ο αναπτυξιακός σχεδιασμός, η Δημόσια Υγεία και η κατασκευή έργων.

7. Τίθενται προϋποθέσεις και διαδικασίες για τη λήψη δανείου από τους ΟΤΑ. (άρθρο 264). Για να μην υπάρξουν στο μέλλον ξανά περιπτώσεις υπερδανεισμένων Δήμων καθιερώνονται αυστηρά όρια και κριτήρια δανεισμού. Γιατί οι υπερβολικοί αυτοί δανεισμοί δεν έχουν αντίκτυπο μόνο στα χρέη κάθε δήμου, αλλά συνυπολογίζονται και στο δημόσιο χρέος της χώρας.

8. Ειδικό πρόγραμμα εξυγίανσης στο οποίο υπάγονται οι υπερχρεωμένοι Δήμοι, (άρθρο 262). Στις περιπτώσεις που η εξυγίανση αφορά μόνο έναν από τους ΟΤΑ που συνενώνονται, το πρόγραμμα εφαρμόζεται για το συγκεκριμένο συνενούμενο υπερχρεωμένο δήμο που αποτελεί μέρος του νέου καλλικράτειου Δήμου.

9. Οι δαπάνες όλων των δήμων και των περιφερειών, όλων των νομικών προσώπων και επιχειρήσεων τους υπάγονται στον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου (άρθρο 275). Για να μην ξοδεύεται ούτε ένα ευρώ με αδιαφανείς διαδικασίες. Σήμερα 500 Δήμοι δεν υπάγονται στον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Σήμερα καμία επιχείρηση ή ΝΠΔΔ δεν υπάγεται στον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

10. Το Ελεγκτικό Συνέδριο πραγματοποιεί γενικευμένο προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας σε συμβάσεις άνω των 100.000 ευρώ την οποία συνάπτουν οι δήμοι, οι περιφέρειες και τα νομικά τους πρόσωπα καθώς και οι επιχειρήσεις τους, (άρθρο 278). Σήμερα ο προσυμβατικός έλεγχος πραγματοποιείται μόνο για συμβάσεις άνω του 1.000.000 ευρώ και δεν αφορά ΝΠΔΔ και επιχειρήσεις της αυτοδιοίκησης.

11. Ο ελεγκτής νομιμότητας, που προϊσταται της Αυτοτελούς Υπηρεσίας Εποπτείας Ο.Τ.Α., είναι ανώτατος υπάλληλος με πενταετή θητεία. Η επιλογή του γίνεται από το Ειδικό Συμβούλιο Επιλογής Προϊσταμένων (ΕΙ.Σ.Ε.Π.), (άρθρο 216). Σήμερα τον έλεγχο νομιμότητας ασκεί ο Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας, μετακλητός υπάλληλος δηλαδή διορισμένος από την εκάστοτε κυβέρνηση.

12. Κάθε αρμοδιότητα, κάθε εξουσία πάει στο εγγύτερο δυνατό σημείο για τον πολίτη. Σε κάθε συνενούμενο δήμο παραμένει το σύνολο των υπηρεσιών ενώ προβλέπεται αντιδήμαρχος που θα μεριμνά για τις τοπικές υποθέσεις. Θεσμοθετούνται αντιδήμαρχοι και αντιπεριφερειάρχες με τοπική αρμοδιότητα, (άρθρα 59 και 160 αντίστοιχα).

13. Συστήνονται παντού Τοπικές και Δημοτικές Κοινότητες που αντικαθιστούν τα σημερινά Τοπικά και Δημοτικά Διαμερίσματα. (άρθρα 79,80-93). Γιατί η Κοινότητα, Δημοτική (πάνω από 2.000 κατοίκους) και Τοπική (κάτω από 2.000 κατοίκους), είναι το κύτταρο των νέων ισχυρών Δήμων που αναζωογονεί ο «Καλλικράτης». Επιπλέον ενισχύεται η ενδοδημοτική αποκέντρωση με την απόδοση ενισχυμένων αρμοδιοτήτων στις κοινότητες.

14. Oι νέοι μπορούν να εκλέγονται και να συμμετέχουν ενεργά στα κοινά από 18 ετών. Αίρεται το ελάχιστο του 21ου έτους για συμμετοχή στις εκλογές της τοπικής αυτοδιοίκησης. (άρθρο 13). Στόχος να δώσουμε στους νέους από 18 ετών την ευκαιρία να διαμορφώσουν το μέλλον του τόπου τους.

15. Καθιερώνεται ο θεσμός του «Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης» σε κάθε Δήμο και Περιφέρεια με αποστολή την έγκαιρη καταπολέμηση της κακοδιοίκησης, τη διασφάλιση της αμεροληψίας των αυτοδιοικητικών αρχών, την βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών και των επιχειρήσεων, καθώς και την αποσυμφόρηση αιρετών οργάνων του δήμου και της περιφέρειας από την συσσώρευση αιτημάτων και παραπόνων των πολιτών, (άρθρο 77).

16. Στους Δήμους και τις Περιφέρειες συστήνεται Επιτροπή Διαβούλευσης. Η Επιτροπή Διαβούλευσης προσφέρει για πρώτη φορά τη δυνατότητα συγκροτημένης, θεσμοποιημένης και ανοικτής συμμετοχής και ανταλλαγής επιχειρημάτων με εκπροσώπους της τοπικής κοινωνίας, (άρθρο 76).

17. Δημιουργούνται δίπλα στα σημερινά 1.000 ΚΕΠ άλλα 1.200 επιπλέον «Δημοτικά e-ΚΕΠ». Για την εξυπηρέτηση του πολίτη ενισχύεται και εκσυγχρονίζεται ο θεσμός των δημοτικών ΚΕΠ, με τη δημιουργία μικρών, αποτελεσματικών «Δημοτικών e – ΚΕΠ», σε κάθε γειτονιά ή χωριό ανάλογα με τις ανάγκες εξυπηρέτησης, με τα οποία παρέχονται διοικητικές υπηρεσίες όσο το δυνατόν εγγύτερα στο πολίτη.

18. Συστήνεται αρμόδια υπηρεσία υπεύθυνη για την παροχή διοικητικής βοήθειας σε άτομα που έχουν αντικειμενική αδυναμία προσπέλασης στους δήμους ή στα ΚΕΠ, (άρθρο 98). Για όλους τους ανθρώπους που δεν έχουν τη δυνατότητα να μετακινηθούν ή να χρησιμοποιήσουν τα σύγχρονα δημοτικά e-ΚΕΠ.

19. Εισάγεται η έξυπνη «κάρτα του Δημότη», ξεκινά η υλοποίηση της «κάρτας του πολίτη». Για την άμεση ηλεκτρονική εξυπηρέτηση του πολίτη και έκδοση πιστοποιητικών αλλά και για συμμετοχή σε τοπικά δημοψηφίσματα.

20. Για κάθε όργανο των Δήμων, και όλων των Νομικών Προσώπων τους εισάγεται υποχρέωση ανάρτησης κάθε απόφασής τους στο διαδίκτυο, προκειμένου αυτή να είναι εκτελεστή, (άρθρο 71). Πλήρης διαφάνεια σε όλες τις αποφάσεις, ίση πρόσβαση στην πληροφορία για όλους τους πολίτες. Για να γνωρίζει ο πολίτης πού πηγαίνει κάθε ευρώ από τη φορολόγησή του.

Όπως ανακοινώθηκε από την ΚΕΔΚΕ, το κατατεθέν νομοσχέδιο και οι όποιες τροποποιήσεις του θα εξεταστούν σε διοικητικό συμβούλιο που θα συγκληθεί εντός της εβδομάδας, και στη συνέχεια, αφού ενημερωθούν τα μέλη της, θα ληφθούν οι τελικές αποφάσεις για το πρόγραμμα «Καλλικράτης».

Ολόκληρο το σχέδιο νόμου όπως κατατέθηκε σήμερα.

Αναρτήθηκε από t:bloggers  team
Advertisements

Ένα Σχόλιο to “Το σχέδιο Καλλικράτης που κατατέθηκε… οι νέοι δήμοι της Θεσσαλονίκης”

  1. trak Says:

    Και τώρα τι θα κάνετε κύριοι συνταξιούχοι του Δημοσίου;

    Θα περιμένετε στωϊκά να σας έρθε το χαρτάκι με την τροποποίηση της Σύνταξής σας και το κλάδεμα των δώρων Πάσχα και Χριστουγέννων, την αύξηση του ποσοστού του φόρου που προεισπράττεται, την αφαίρεση από το ΛΑΦΚΑ που θα πάει για στήριγμα ορισμένων άλλων Ταμείων;

    Τίποτα; Καλά το υποθέτω.

    Ναι, αλλά σε ένα σημείο το σημείωμα που θα σας κοινοποιηθεί , θα σας λέει ότι «εάν έχετε αντιρρήσεις για τη νομιμότητα του παρόντος, μπορείτε να κάνετε προσφυγή εντός διμήνου στο Ελεγκτικό Συνέδριο.». Έτσι δεν είναι;

    Τι θα κάνετε; Τίποτα;

    Ή μήπως θα κάνετε μια προσφυγή επειδή, με αποφάσεις του, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων έχει χαρακτηρίσει τη σύνταξη ως περιουσιακό αγαθό, που τυγχάνει προστασίας από το άρθρο 1 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου όπως θα γράψω σε μερικές μέρες στο http://www.equal-rights-greece.com και αν μεν θεωρηθεί ότι μειώνεται ή αφαιρείται αυτό το περιουσιακό αγαθό από το κράτος, σε εφαρμογή διάταξης που τίθεται για το δημόσιο συμφέρον (εδώ για να καλυφθεί το δημόσιο χρέος της χώρας – σωστό έστω), το κράτος που προβαίνει σε μια τέτοια ενέργεια πρέπει προηγουμένως να αποζημιώσει τον θιγόμενο, στη συγκεκριμένη περίπτωση να δώσει πίσω όλες τις κρατήσεις των 35 χρόνων που έγιναν για το 13ο – 14ο μισθό που θα γίνονταν 13η και 14η σύνταξη.

    Δεν πληρώνεις κύριε κράτος, το βάζω αυτό στην προσφυγή μου στο Ελεγκτικό Συνέδριο και επιπλέον βάζω ότι δεν είναι δυνατόν το κράτος να εφαρμόζει το καθεστώς των συντάξεων με τον ανταποδοτικό κανόνα (με βάση τον οποίο το δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων μας επέβαλε τελικά την ισότητα των ορίων συνταξιοδότησης ανδρών και γυναικών παρά την παραφιλολογία που παιζόταν στα ιδιωτικά κανάλια τα τελευταία 4 χρόνια περί του αντιθέτου, αα δεν γίνεται κλπ) θεωρούμε ότι διαπράχθηκε παράβαση του κοινοτικού δικαίου.

    Επειδή λοιπόν θεωρούμε ότι η ερμηνεία του κοινοτικού δικαίου για την εφαρμογή στη συγκεκριμένη περίπτωση, που θα δείχνει ότι η Ε.Ε. δεσμεύεται στην πράξη στο κοινοτικό δίκαιο από την ευρωπαϊκή σύμβαση του έχουν υπογράψει χωριστά όλα τα κράτη μέλη, θεωρούμε ότι για το δικαστήριό σας (Ελεγκτικό Συνέδριο) υπάρχει προδικαστικό θέμα εφαρμογής του κοινοτικού δικαίου και επομένως βάσει του άρθρου 234 της Συνθήκης για την ίδρυση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, πρέπει να γίνει προδικαστική παραπομπή στο Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (για να μην υποχρεωθούμε να εξαντλήσουμε πρώτα όλα τα εσωτερικά ένδικα μέσα και με τά να καταφύγουμε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων).

    Δύσκολα έ; Επομένως μάλλον δεν θα κάνετε τίποτα και θα διαβάζετε εκστομίζοντας κατάρες το χαρτί που θα σας έρθει για τη σύνταξη από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους;


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: